Sådan overvinder du din knæskade

En knæskade er en meget hyppig skade blandt folk, der dyrker meget sport. Hvis du har været så uheldig at få en knæskade, får du her nogle tips til, hvordan du overvinder den og bliver frisk i dit knæ igen.

Sæt dit tempo ned

Det sker som regel helt automatisk, at du sætter dit tempo ned, når du får en knæskade, men det er også nødvendigt. Det nytter ikke noget, at du træner videre på samme måde og gør alle de ting, du plejer. Du er nødt til at lytte til din krop og acceptere dens begrænsninger, selvom det virker frustrerende eller træls.

Din krop har brug for ro, hvis dit knæ skal blive friskt igen.

Snak med din fysioterapeut

Når du får en skade, er det en god idé at besøge en fysioterapeut. En fysioterapeut hjælper dig med at vurdere, hvordan du bedst kommer tilbage med et stærkt knæ igen. Derudover er der som regel en masse forskellige hjælpemidler til rådighed hos en fysioterapeut, der hjælper dig med at genoptræne.

Du finder f.eks. en professionel knæskinne hos Fysiolab. En knæskinne er et rigtig godt hjælpemiddel, fordi den sikrer, at du ikke kommer tilbage i den stilling, hvor du fik din skade. Den støtter dit knæ, så det er nemmere at genoptræne.

Du får hjælp af din fysioterapeut til at vurdere, hvilke hjælpemidler der er mest passende i din situation.

Genoptræn med forskellige øvelser

Når du behandler din knæskade, er der forskellige øvelser, der er gode at lave. Det er igen en god idé, hvis du rådfører dig med din fysioterapeut. Når du laver øvelser med dit knæ, gør du det gradvist stærkere, så du til sidst er så tæt på din normale tilstand som muligt.

Derfor er det også vigtigt at prioritere at lave forskellige øvelser, da det skyder din proces hurtigere frem.