Sådan bliver du afstresset

Det er nemt at blive stresset, når vi lever i et samfund, fyldt med ting der absolut skal nås, med så meget fokus på hvad der skal gøres, glemmer vi at tænke på, hvad der skal undværes. Hvis vi glemmer at slappe af, kan det desværre gøre os meget stressede, dette kan gå udover vores helbred psykisk og fysisk.

Arbejde og afslapning

Slap af, det lyder enkelt, men mange kan ikke finde ud af det. Det betyder, at din krop og dit hoved skal være helt rolig. Vælg et rum fx stuen til at slappe af i, for at blive helt afstresset skal det være et rum, du har lyst til at være i. Et rum med lækkert møblement der er rart og komfortabelt at være i. Smæk fødderne op på din sofa, læs en bog eller se din ynglings serie, derudover er det meget vigtigt, at du ligger arbejde langt væk. For at få mest ud af dit arbejde og din hvile, er det vigtigt at separerer de to ting, sørg for at lig arbejdet væk, når du sætter dig i sofaen, så vil hjernen blive bedre til at administrerer, hvornår den skal slappe af, og hvornår den skal arbejde.

Sundhed

Sørg for at dyrk motion, da dette giver dig energi, men også gør det nemmere at sove om natten. Ved at dyrke motion, får du et større overskud, og det kan give dig et frirum fra dagligdagens travlhed. Du bør også sørge for at sove nok om natten, især hvis du træner. For lidt søvn kan føre til konsekvenser både mentalt og fysisk, men får du dine timer, kan det give en god start på morgenen og mindre rastløshed gennem dagen. En god ide er også at mediterer, dette kan gøres i 5 min om dagen med noget roligt musik i baggrunden, så får du lige et afstresset frirum.