Sådan stopper du med at ryge

Overvejer du at stoppe med at ryge? Det kan være lidt af en udfordring, for hvordan griber du det lige an? Det skal jo gerne være et rygestop, der varer ved. Det er jo aldrig sjovt at falde tilbage i gamle vaner.

I dette indlæg har vi samlet nogle råd til, hvordan du kan stoppe med at ryge. Disse råd inkluderer:

  • Tag en kold tyrker
  • Suppler med alternativer
  • Hold dig beskæftiget med noget andet.

Tag en kold tyrker

Når du skal stoppe med at ryge, er der mange forskellige måder, du kan gøre det på. Du skal selvfølgelig gøre det, der giver mest mening for dig. En kold tyrker er til dig, der ikke kan trappe ned. Det kan være, du har prøvet at stoppe ved at skære ned, men hurtigt har fået trappet op igen.

Når du vælger at tage en kold tyrker, stopper du med at ryge fra den ene dag til den anden. Den kan være en rigtig god måde at tage afstand fra rygningen på uden så mange dikkedarer.

Det kræver dog noget viljestyrke, for at du kan gennemføre og opretholde rygestoppet. Du er nødt til fra start at beslutte dig for, at det er det, du vil. Det kan være en god idé at skrive nogle af de fordele ned, der er ved, at du stopper med at ryge.

Det kan for eksempel være:

  • Jeg sparer penge
  • Jeg lugter ikke af røg
  • Jeg skal ikke trække mig væk fra selskabet i tide og utide
  • Det er sundere for mig.

Hvis du skulle blive presset, kan du tage din liste med fordele frem. Den kan hjælpe dig med at holde trit med rygestoppet.

Suppler med alternativer

Synes du, det er svært at skulle stoppe fra den ene dag til den anden, er der andre muligheder. Du kan vælge at droppe cigaretterne, men supplere med andre ting, der kan hjælpe dig af med rygetrangen.

Der findes forskellige alternativer til cigaretter. Det kommer meget an på, hvad det er for et behov, du får stillet, når du ryger. Nogle er afhængige af nikotin. Andre ser det som en måde at slappe af på. Andre har en kombination af forskellige behov, de får stillet, når de ryger en cigaret.

Når du har fået styr på, hvad det er for et behov, du har, kan du finde alternativer, der kan stille behovet. Det kan for eksempel være nikotintyggegummi, der kan hjælpe dig med nikotinafhængigheden.

Et andet alternativ kan være en e-cigaret. Den kan på mange måder give dig den samme fornemmelse som rygning. Den vil dog ikke være nær så skadelig. Derudover vil det heller ikke lugte på samme måde som en cigaret.

Hold dig beskæftiget med noget andet

For mange kan rygningen være noget, de foretager sig, når de keder sig eller ikke lige har noget at lave. Er det tilfældet for dig, er det vigtigt, at du holder dig beskæftiget, når du prøver at stoppe med at ryge.

Hvis du pludselig ikke har noget at lave, er det nemt at falde tilbage i vante vaner. Så er det bare med at give sig til noget. Det kan være alt fra at gå en tur til at hive støvsugeren frem. Det kan også være, du finder en hobby, der kan få dig til at holde dig fra cigaretterne.