En guide til at stoppe rygningen for altid

Mange sætter nytårsforsæt eller livsmålsætninger, der handler om at stoppe med at ryge, men det er sværere end som så. Grunden til dette er, at rygning er et af de mest vanedannende midler, du kan vikle dig selv ind i – det er faktisk på niveau med crack-kokain. Det skulle man ikke lige umiddelbart tro, da crack og kokain har lidt andre konnotationer end rygning, men det hænger sammen med, at rygning opstod i en tid, hvor man ikke vidste helt, hvor usundt det var. Og så havde fabrikanter uhyre god succes med at reklamere for det, så det blev en del af det civile samfund. Opgiv dog ikke håbet, for det er muligt at stoppe med stålsat vilje og de rigtige tricks.

Hjælp dig selv med at stoppe

  • Du har nok hørt, at e-cigaretter kan hjælpe dig med at droppe cigaretterne. Dette er delvist sandt, da det for nogen fungerer som en vej ud af rygning, selvom undersøgelserne ikke er fyldestgørende. Du skal blot være opmærksom på, at e-cigaretter også er skadelige, så det skal blot være en mellemstation mellem cigaretter og rygestop. Du kan klikke her og få mere information om rygestop med e-cigaret.

  • Find en dyb begrundelse for dit rygestop, du kan huske på, når det bliver svært. F.eks. at leve et længere liv, eller beskytte din familie fra den skadelige røg.

  • Skip en cigaret ad gangen. Lad være med at lave en kold tyrker. Så vil afhængigheden blot storme frem og lede dig mod den nærmeste cigaret.

  • Du kan gøre brug af nikotinsupplementer (f.eks. nikotinplaster), der kan nedsætte trangen til smøger.

  • Analyser, hvornår og hvorfor du ryger og undgå de situationer.

  • Giv dig selv små mål, du kan nå.

  • Hvis du fejler, så giv ikke op. Mange fejler en del gange før de opnår succes.