Start med de gratis online marketingaktiviteter

Vil du godt i gang med digital markedsføring? Start med at gøre de ting, der ikke koster penge – eller hvor udgifter i det mindste er faste som dem forbundet med at holde en hjemmeside kørende. For der er ingen grund til at begynde at smide mønter i spillemaskinen, der hedder annoncering, før du har etableret kanaler, der sørger for et stabilt flow af organisk trafik fra fx SoMe til din hjemmeside.

Giv folk en grund til at følge dig

Hvordan etablerer du så den slags kanaler? Altså du starter med at oprette sider på sociale medier for din virksomhed. Her kan du udgive content i form af opslag, tweets eller hvad nu de forskellige medier bruger af ord, når det kommer til at publicere tekster, grafikker og videoer. Pointen med at lave denne slags content er at få følgere, som enten lokker andre til at følge dig eller bliver kunder.

Gør hjemmesiden værd at (gen)besøge

Før en følger bliver en kunde, besøger de nok dit website, og det kan du fx linke til i et opslag. Hvis de vælger at besøge en hjemmeside for at læse mere om dig og dine produkter, så skal siden være spækket med content, der fanger deres interesse. Det kan være ting som blogindlæg, videoguides, podcasts og produktbeskrivelser. Det kan også være opfordringer til at skrive sig på et nyhedsbrev.

Nu kan du prøve ting, der koster penge

Har din side relevant content, folk tager godt imod, vil den på et tidspunkt blive skubbet op i Googles søgeresultater. Nu har du bygget organiske kanaler, nye kunder kommer gennem. Herefter kan du så begynde at tage stilling til betalt annoncering og anden markedsføring, der koster penge at lave. Den ideelle marketingstrategi kombinerer den organiske markedsføring med fx online annoncering.

Hvilke kanaler for betalt digital markedsføring kan du prøve dig af med? Hør en marketingkonsulent.